Koning voor 1 dag...

“Stel je voor dat je voor 1 dag koning zou zijn, wat zou je dan voor regel willen vastleggen?” Deze vraag werd gesteld door ‘koning Groentje’ als afsluiting van de yogales op de CASAschool.

Img width 300 img 7936 2

Tijdens de les werden verschillende (voorover)buigingen gemaakt.  De buigingen werden nóg koninklijker gemaakt doordat de kinderen één voor één de kroon mochten dragen. Daardoor konden zij meteen oefenen om bij de (zittende) vooroverbuigingen het hoofd omhoog en dus de rug recht te houden. Dat het doen van deze yogahoudingen soms best een beetje pijn aan de achterbenen deed, vonden de kinderen erbij horen. ‘De koning vindt soms ook weleens iets niet zo leuk en hij moet toch lenig en gezond blijven om alle mensen te bezoeken’, vertelde een van de kinderen uit de elementary.

Tegelijkertijd wordt op een speelse manier gewerkt aan de sociale vaardigheden:

Tijdens het uitvoeren van de yogahoudingen zijn de kinderen zo stil mogelijk.

Na afloop van de yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en visualisatie vertellen de kinderen elkaars regel: tijdens dit deel van de les is er maar 1 iemand tegelijk aan het woord. Op deze manier leren de kinderen dat het fijn is als er geluisterd wordt wanneer je aan het woord bent. Hetgeen wat er verteld wordt, is van belang, het wordt serieus genomen. Er komt niemand tussen je verhaal door met een beter, een leuker of een origineler idee. Er wordt tijd en aandacht besteed aan de creativiteit van het kind waardoor het zich gehoord voelt en zelfzekerder in het leven kan komen te staan.

Deugden, de bouwstenen van ieder karakter, staan in iedere kinderyogales centraal. Soms bewust, soms ook onbewust. Dit (on)bewust bezig zijn met de deugden is effectief.  Zo komen deze ‘waardes’ steeds meer tot bloei. De deugden ‘Geduld’, ‘Rekening houden met’, ‘Creativiteit’ en natúúrlijk de deugd ‘Hoffelijkheid’ werden veel gebruikt tijdens deze koninklijke les.

De nieuwe regels door de koningen waren erg doelgericht en vastberaden. Zo ging de één heel creatief te werk m.b.t. de broodnodige vitamines, de ander bedacht het liefst een mooie regel voor alle mensen op de wereld:

“Ik zou regelen dat snoep gezond wordt, zodat ik verplicht iedere dag snoep moet eten van mama”, J. 8 jaar.

“Mijn regel zou ervoor zorgen dat iedereen op de hele wereld een hele dag blij zou zijn”, K. 5 jaar.

Waarom het fijn zou zijn als een yoga- of ontspanningsles een vast onderdeel in het lesprogramma op school krijgt, blijkt wel uit de regel van een jongen uit groep 7:

“Als ik voor 1 dag koning van ons land zou zijn, dan zou ik als regel maken dat álle kinderen op de wereld een uurtje per week kinderyoga krijgen want het is zo fijn”

Op mijn vraag of hij kon vertellen wát hij dan zo fijn vond aan deze ontspanning onder schooltijd, antwoordde hij: ‘Alles juf, alles…’

Daarbij werd het voor mij duidelijk: deze koning heeft de deugden oprechtheid, enthousiasme en idealisme bovenop zijn kroontje zitten!

Bevrijdingsdag 5 mei 2014

“Ik voel mij vredig en vrij als ik ziek ben, juf” vertelde een van de jongens tijdens de yogales op 5 mei.

Even was het stil bij de andere kinderen die op hun yogamatje zaten in de ‘buddhahouding’.

Een van de meiden keek mij eerst vragend aan, zoekend naar bevestiging om hierop te reageren. Die kreeg ze. Graag zelfs want mijn nieuwsgierigheid was gewonnen!

“Hoe kan je je vrij voelen, als je ziek bent? Als ik ziek ben voel ik mij helemaal juist niet vrij. Dan lig ik op bed.” Zij voelde aan dat er hier iets niet pluis was. “Vrij voelen is fijn, ziek zijn is ‘onvrij’”. “En als je ziek bent, kan je niks doen van leuke dingen zoals buiten spelen en dansen”, sprong een van de andere klasgenootjes bij.

Alle ogen waren op ‘de jongen die zich vrij voelt als hij ziek is’ gericht. Wat bedoelt hij dan?!

(Belangrijk detail: ik heb hem moeten beloven dat zijn naam geheim blijft J)

“Jawel hoor, als ik ziek ben dan ben ik vrij van school en kan ik alles doen wat ik wil: tv kijken, gamen en op de Ipad”, legde hij uit. “Maar dan ben je niet écht ziek en dat is dan spijbelen”, reageerde het vastberaden meisje. Zij wilde duidelijk weten wat hier achter zat.

De jongen leek zich van geen kwaad bewust: “Hoe bedoel je ‘vrijbelen’? Dat is toch helemaal niet erg?”

Hij leek zich toch wat aangevallen te voelen en wilde graag weten wat hij dan ‘verkeerd’ deed.

“Als ik ziek ben, voel ik mij vrij, dubbele punt”. Deze standvastige jongen liet zich niets wijs maken met zijn eigen interpretatie van ‘punt uit’.

“Ok,dat mag en kan”, liet het meisje weten. “Ik hoop voor jou alleen wel dat je nooit écht ziek wordt…”

Deugden zijn een onderdeel van de yogalessen die aan de kinderen van de CASA school worden aangeboden.

Soms worden deze deugden bewust ingezet, soms ook onbewust.

Deze kinderen lieten verschillende deugden zien tijdens het gesprekje, o.a. de deugden ‘assertiviteit’, ‘vastberadenheid’, ‘respect’, ‘geloofwaardigheid’, ‘standvastigheid’ en ‘moed’.

De deugd ‘VREDELIEVENDHEID’ stond centraal tijdens de hele les.

Vredelievendheid betekent van vrede houden. Als je ruzie hebt of uitgedaagd wordt, ga je niet vechten of schelden.


Je doet je best een vreedzame oplossing te vinden.
Daarvoor heb je vaak geduld, begrip en zelfbeheersing nodig.

Daardoor kun je een verschil van mening op een respectvolle manier uitpraten.

Met vredelievendheid voorkom je dat een ruzie erger wordt.


Vrede begint bij jezelf.

  • Schrijf yoga
    Schrijf yoga
  • Koning Yoga
    Koning Yoga