Verslag van een Aziatische dag

De onderbouw had tijdens de studiedag 6 april een dag met Aziatische activiteiten. Hierbij een verslag van een hulpouder uit Venus.

Img width 300 img 6643

Tussen 08.00 en 08.15 op school zijn, zo werd de hulpouders verzocht in de mail over de Aziatische dag. Daar begon voor ons de grootste uitdaging al, gezegend met kinderen die lekker uitslapen vroeg het wat planning om ook echt op tijd op school te komen. Met de krentenbol-voor-onderweg net achter de kiezen kwamen we net op tijd aan op een al gezellig druk Casa. Waar te beginnen, wat te doen, en jeetje wat veel kinderen. Dit is voor mij nog een hele andere wereld waar ik soms wel even aan moet wennen. Maar zowel ik als mijn dochter hadden er erg naar uitgekeken, mama die mee naar school gaat, lekker mee kan doen en eens echt kan zien hoe het daar nu gaat. We gingen er iets leuks van maken.

Terwijl de kinderen opgevangen werden in de keuken met puzzels, boekjes en kleurpotloden gaf Sabrina ons een korte briefing. Wat vertel je in korte tijd aan een groep met ervaren maar ook onervaren hulpouders, wat is dan het belangrijkste? De klassen werden in twee groepen verdeeld, begeleid door ouders en een pedagogisch medewerker. Van de ouders werd verwacht grenzen in de gaten te houden, deze op positieve wijze aan te geven (niet gaan roepen dat ze niet mogen rennen, maar rustig benoemen dat we binnen lopen) en de kinderen vooral niet met alles te gaan helpen terwijl ze het eigenlijk zelf kunnen. Dat moet wel lukken, Casa is de school van onze keuze geworden grotendeels door de visie op kinderen en de communicatie met hen, dus fijn om te horen dat van ouders hetzelfde verwacht wordt!

Na het verzamelen van de groepen, wat op een gezellig rommelige manier verliep (het blijven peuters en kleuters) gingen we op pad. Onderweg naar het kerkgebouw achter de school leverden we nog een enkel kind af dat zich ineens bij ons groepje had gevoegd en daarna stortten we ons in de activiteiten. Misschien dat storten een wat overdreven benaming is, maar een knutselactiviteit met zo'n twintig kinderen die nog vol energie zitten is best hard werken voor mama's en juffen! 

Terwijl wij heen en weer renden met nietjes en touwtjes hebben de kinderen mooie hoeden gemaakt waar de kinderen zo mee aan de slag zouden kunnen op de rijstvelden. Sommige hoeden druipen nu, een halve week later, waarschijnlijk nog van de lijm. Anderen zijn volgetekend met hartjes, beplakt met papiertjes of met de ijsstokjes die stiekem bedoeld waren om waaiers mee te maken. Allemaal net zo uniek als de kinderen zelf.

Bij de workshop Aziatische muziek hebben we de hoeden maar weer even afgezet voordat ze zouden beschadigen door al het dansen, slaan op de gong en de drakenoptocht. De grote gong maakte veel indruk, ook als er zacht op geslagen werd maakte hij een onheilspellend geluid. "Als een draak!", merkte de jongen naast me op. Ook de klankschalen, die je heel lang bleef horen als je maar muisstil was, vonden de kinderen mooi. Daarnaast leerden ze gedag zeggen op de Chinese manier en was er dus een optocht met vaandeldragers en een heuse draak. Niet alleen muziek, maar ook eens klein stukje cultuur.

Met een groep hongerige, dorstige kinderen maakten we de oversteek terug naar Casa. Daar stonden enkele kinderen al volop te dansen, maar gelukkig staken de pedagogisch medewerkers daar een stokje voor. Goed om ze zo enthousiast te zien, maar laten we eerst even drinken en snacken. Kannen vol drinken en enkele bladen vers fruit later leerden we een dansje op een nummer van K3. Er werd vrolijk gedanst en ook de stopdans viel goed in de smaak, maar voor sommige kinderen is zo'n ochtend best veel. Zij hebben lekker op de oranje banken gehangen en toegekeken, terwijl de tafels gedekt werden en we de lunch al konden ruiken.

We waren al gewaarschuwd maar daar lagen ze... eetstokjes. Een paar kinderen waren wat huiverig, maar de meesten kregen het toch op allerlei manieren voor elkaar om de bami ermee naar hun mond te transporteren. Naast bami waren er loempia's, stukjes gebakken banaan, zure komkommertjes en een toetje bestaande uit verse ananas, meloen en mango. Ik geloof dat ik vaker op school kom eten!

Zoals van tevoren aangekondigd viel stipt om 13.00 de stroom uit wegens werkzaamheden. De kinderen speelden op dat moment buiten en zoals van tevoren gevreesd ging het natuurlijk nét op dat moment hard regenen. Sommige kinderen hadden daar niets van en gingen door waar ze mee bezig waren, anderen kwamen naar binnen om daar aan de slag te gaan met lego, klei, of iets anders. Ik werd door mijn dochter naar de boekenkast gesleept en heb het laatste uurtje heerlijk op de bank voorgelezen aan een klein groepje kinderen, ook wel erg knus.

's Avonds namen we uitgebreider de dag door dan anders. Niet altijd heeft mijn dochter zin om te vertellen wat ze op school gedaan heeft, nu moest het allemaal in chronologische volgorde doorlopen worden. Ondanks, of misschien juist omdat, ik er de hele dag bij ben geweest. We hebben een hele fijne dag gehad en willen de pedagogisch medewerkers en al die gezellige kinderen daar graag voor bedanken!

  • Asian day 2
    Asian day 2
  • Asian day 3
    Asian day 3
  • Asian day 4
    Asian day 4
  • Asian day 5
    Asian day 5
  • Asian day 6
    Asian day 6
  • Asian day 7
    Asian day 7
  • Asian day 8
    Asian day 8
  • Asian day 9
    Asian day 9
  • Asian day 10
    Asian day 10